Létrehozva: 2020-08-12 13:35:34

A Tesla kínai riválisa célba vette Amerikát

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

New Yorkban készül betörni a tőzsdére az Xpeng Motors.


A kínai autógyártók évek óta próbálják megvetni a lábukat az Egyesült Államokban, eddig inkább kevesebb, mint több sikerrel. Ez a helyzet azonban hamarosan megváltozhat az Xpeng Motorsnak köszönhetően. A CNBC értesülései szerint az elektromos autókat gyártó kínai start-up IPO (initial public offering = elsődleges nyilvános részvénykibocsátás) kérelmet nyújtott be a New York-i értéktőzsdén. Ez a hír nem érte meglepetésként a befektetőket, hiszen egy ideje már számítottak az Xpeng érkezésére. Az amerikai Értékpapír- és Tőzsdefelügyeletnek (SEC) benyújtott dokumentumokból kiderül, hogy az autógyártó közel 429 millió B osztályú részvényt készül piacra dobni, ám azt nem hozták nyilvánosságra, hogy az A osztályú papírokból mennyit kínál majd eladásra.

Az Xpeng Kínában jelenleg két modellel van jelen a piacon: a G3 SUV-val és a P7 szedánnal, melyek a Tesla Model S és Model 3 közvetlen riválisainak számítanak. Ráadásul a cég idén júniusban szinte egy az egyben lemásolta a kaliforniai cég weboldalának dizájnját. Bár úgy tűnik, Elon Muskot ez nem különösebben zavarja.

Xpeng P7 szedán hátulról

Ám jóval több bosszúságra ad okot a Teslának, hogy az Autopilot rendszerén tevékenykedő egyik mérnök, Guangzhi Cao tavaly elhagyta a vállalatot és átment dolgozni az Xpenghez. Normál körülmények között önmagában még nem lenne hírértékű az eset. Történt már ilyen korábban is, és a jövőben is látunk majd rá példát szépszámmal. Ugyanakkor a Tesla azzal vádolja korábbi alkalmazottját, hogy távozása előtt titokban letöltötte az Autopilot forráskódját és eladta azt az Xpengnek. A bírósági ügy jelenleg is folyamatban van. Időközben az Xpeng kifejlesztette a saját, XPILOT névre keresztelt, félig önvezető rendszerét, melyet állításuk szerint teljes egészében házon belül készítettek el.

A 2015-ben alapított Xpeng eddig kimondottan sikeresnek tekinthető. Legalábbis, ami a befektetők összegyűjtését illeti. Egyik legnagyobb résvényese az Alibaba 400 millió dollárt invesztált a vállalatba. Míg a Quatar Investment Authority és az abu-dzabi Mubadala befektetési alap is 100-100 millió dollárt fektetett be a kínai start-upba.

Xpeng P7 szedán beltere

Az, hogy az Xpeng papírjaival hamarosan már a New York-i tőzsdén is lehet kereskedni, vajon előrevetíti, hogy a G3-as és P7-es modellek nemsokára megjelennek az amerikai piacon? A távlati cél egyértelműen ez. Ám mivel az Xpeng gyára Sanghajban található, és figyelembe véve az USA és Kína között fennálló jelenlegi zavaros gazdasági kapcsolatot, a kínai cég járművei egy ideig még garantáltan nem fogják Amerika útjait szelni.

Az Xpeng jelenleg annak az alapjait próbálja megteremteni, hogy a jövőben megjelenhessen az Egyesült Államok autópiacán. Hogy erre mikor kerülhet sor, az egyelőre a jövő zenéje. Ugyanakkor az sem zárható ki, hogy a kínaiak egyelőre csak XPILOT szoftverét szeretnék értékesíteni olyan autógyártók részére, akiknek nincs elegendő erőforrásuk egy saját rendszer kifejlesztésére.

 

Forrás:

Carbuzz

 

Ajánlott cikkek: