Létrehozva: 2020-06-12 09:36:35

Sportos, elegáns, ráadásul zöld - MINI Cooper SE

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

A klasszikus és kortalan stílusú MINI Cooper most már teljesen elektromos kivitelben is elérhető.


A MINI Cooper formavilága mostanra éppen annyira beleégett a világ tudatába, mint a McDonald’s arany színű M betűjének vonalai. Az eredetileg teljesen brit tulajdonú modell 1959-ben látta meg a napvilágot, akkoriban még a Mini Morris nevet viselve. Kezdetekben a British Motor Corporation gyártotta a népszerű kisautót, ám az eltelt közel 60 évben több tulajdonosváltáson is átesett az autó. 1968-ban a British Leyland tette rá a kezét a modellre, 1986-ban pedig a Rover csoport vásárolta fel a vállalatot a formavilágát kitartóan őrző kisautóval együtt.

 

2000-ben került sor a MINI “kettősállamjárművé” avanzsálására, ugyanis ekkor vásárolta meg a bajor BMW. A német tulajdonúvá vált modell angolsága nem csekély mértékben került veszélybe, hiszen hirtelen az egész gyártás egy másik ország kezébe került, akik ráadásul francia motort lógattak a kocsi orrába. Sokan nem tartják megbízhatónak vagy jónak az angol autókat, de szeretném emlékeztetni őket, hogy eredendően az Aston Martin, a Rover és a Jaguar is angol gyártók, és nem is egy legendát tettek le az utakra az évek alatt. A maga nemében a MINI is egy a nagy klasszikusok között, még ha nem is hiper-, csupán egy városi kisautó. Persze nagyon naivnak kell lenni ahhoz, hogy elhiggyük róla, hogy pusztán bevásárlásra alkalmas.

 

Szépen bizonyítja ezt a számos sportos és limitált kiadás, ahol valódi pályatulajdonságokat kapott az autó az összesen 13 generáció során. Használták szlalom-, nagypályás és raliverseny keretek között is, és valóban nem nevezhető még a leggyengébb MINI sem unalmasnak vagy jellegtelennek. Miközben a legújabb elektromos verzió már a megújult karosszéria vonásait hordozza,  megőrizte az 1969-es klasszikus formavilágot. Összetéveszthetetlen bármi mással, hiszen a Sir Alexander Arnold Constantine Issigonis angol-görög származású tervezőmérnök által megrajzolt vonalak képezik minden létező MINI modell alapját a mai napig.

2020-as MINI Cooper SE hátulról

A 2000-ben bemutatott és 2001-ben piacra került MINI Cooper, melyet már a BMW gyártott, számos kivitelben és összesen 3 generációban jelent meg. Elérhető 2, 3 és 5 ajtós kivitelben is, létezik belőle SUV-s, crossoveres verzió és nyitható tetős is. A legújabb elektromos kivitel jelenleg a 3 ajtós hatchback formában rendelhető hazánkban. Ennek ellenére éppúgy ajánlom egy üzletembernek, mint egy fiatalnak, ám semmiképp sem családosoknak.

Hogy miért javaslok egy apró cirkálót egy üzletembernek és egy megállíthatatlan ifjú titánnak egyaránt? Mert a MINI ha másban nem is, kinézetében rettentően angol. És hát tudjuk jól, hogy ha valamiről híresek az angolok, akkor az a kifinomult ízlésvilág. A MINI megjelenése hiába apró termetű, nagyon elegáns, emellett azonban magán hordoz mindent, ami a sportos megjelenést is biztosítja. Visszafogott extravagancia jellemzi, akárhonnan nézi az ember.

A teljesen elektromos SE verzió karosszériája sem változott szinte semmit, ez alól csupán az elektromos hajtásra utaló sárga logók és berakások képeznek kivételt, hiszen valamivel egyértelművé kell tenni a megjelenésen is, hogy nem egy megszokott, hanem a legújabb technikával és hajtással felszerelt kivietleről van szó. Bár a hajtás és az alváz a BMW i3-tól lett kölcsön kérve, ha csak a MINI háza táján nézelődünk, ez a kivitel a technikai csúcs jelenleg a gyártó kínálatában. A Cooper SE 3845 mm hosszú, 1727 mm széles és 1432 mm magas.

Az elődhöz képest egyedül a magasságban állt be egy 1,5 cm-es változás, hiszen az akkucsomag elhelyezése miatt ennyivel került közelebb az éghez. Hogy a megnövekedett magasság ne szúrja ki a szemét a vásárlóknak, a gyártó igyekezett egy vaskos, fekete műanyag berakással palástolni a változást, ami remekül be is vált, hiszen egyáltalán nincs terepjárós, crossoveres kinézete a kerékíveknek.

2020-as MINI Cooper SE embléma

Az elektromos kisautót jelenleg összesen 6 féle színben és 4 féle keréktárcsával vásárolhatod meg. Az alapmodellnek saját felnit álmodott meg a gyártó, amely az első említésre méltó utalás az autó nemzetiségére és elektromos hajtására. Ugyanis a formatervezők úgy alkották meg, hogy az angol konnektor aljzat formájára emlékeztessen, ezzel két legyet ütöttek egy csapásra. Szerintem egy kicsit túl futurisztikus ez a kerék, de megcáfolhatatlanul illik az autóhoz és csúnyának egyáltalán nem nevezném. A villanyos hajtásról árulkodó jelek között találjuk még a MINI Cooper S feliratnak a sárgára színezett S betűjét, a hátsó részen elhelyezett sárga konnektor logót, az autó oldalán található a hátsóval megegyező konnektor logókat, egy opcionálisan változtatható, de alapból sárga visszapillantó tükröket, valamint az autó elejének teljes szélességében végig húzódó sárga betétet, amely szintén egy konnektor logóban végződik az autó orrának jobb szélén.

A szemfülesebbek és a közelebbről is megtekinteni vágyók kiszúrhatnak még egy apróságot, egy ügyesen elrejtett, feketén hagyott konnektor logót a töltőnyílás fedelén is. Egyébiránt ha ezek nem lennének az autón, senki meg sem mondaná, hogy ez egy elektromos kivitel. Még az orron elhelyezett, az eredeti Cooper S-ről átvett légbeömlőt is rajta hagyták, bár természetesen már csak funkciómentes dizájnelemként. A sárga elemek közül az oldalsó részletek és az autó orrára helyezett betéteket van lehetőség a karosszériával megegyező színben is konfigurálni. A Cooper SE angolságáról sem feledkeztek el a dizájnerek, hiszen a hátsó lámpa minden kivitel esetén az angol zászló mintáját hordozza magán, ami egy visszafogott, mégis egyértelmű utalás arra, hogy honnan is jön ez a formavilág eredetileg.

2020-as MINI Cooper SE beltere

A BMW mint prémium gyártó nagy hatással volt az anyaghasználati és összeszerelési minőségére, egészen közelről vizsgálva sem igazán talál az ember sehol egy kellemetlen tapintású vagy hanyagul összerakott, megmunkált részletet. Teljes egészében sugározza a minőséget magából, és a korróziós tulajdonságok is biztatóbbak, mint korábban. Ez a kisugárzás engedi meg a MINI Cooper bármely kivitelének és az SE-nek is, hogy akár üzletemberek járműveként szolgáljon. Hiába fiatalos, hiába sportos, lerí róla, hogy ez már rég nem a kispályások kategóriája, és igazi magas minőséget kap az ember. A klasszikus megjelenés örökké biztosítani fogja azt, hogy öltönyben és edzőcipőben is ugyanolyan büszkén szállhasson ki belőle a tulajdonos.

Ha kívülről nem lenne elég meggyőző a Cooper SE, a beltér már nem hagy semmi kétséget maga után. Az anyaghasználat, az elrendezés és a szintén összetéveszthetetlen stílus továbbra is megtalálható, viszont hihetetlen technológiai tudás és számtalan kényelmi funkció dolgozik a nem mindennapi vezetési élmény érdekében. De ne szaladjunk nagyon előre, a beltér legerősebb tulajdonságai a repülőgép, avagy versenyautó stílusban megálmodott kapcsoló csoportok és a meglepően kerekre szabott kijelző felüleletek. Az ember azt hinné, hogy minél több a kerek dolog egy autó belterében, annál kaotikusabbá és rendezetlenebbé válhat az összkép, hiszen a körnek nincsenek egymás mellé egyeztethető egyenes szélei és pontos sarkai. Nem volt tehát könnyű dolga a gyártónak, mégis sikerült egy tökéletes szimmetriát teremteni a műszercsoportok és az infotainment-rendszerek vonalai között.

A beltérben is található néhány egyértelmű, mégis nagyon stílusos utalás a MINI Cooper SE elektromos hajtására. Ezek közül a kedvenceim az üléseken határozottan észrevehető helyre pozícionált apró, angol zászlót mintázó gombok voltak. Nem ezek a gombok az egyetlen árulkodó jelek, hiszen angol zászlóból találhatunk egy szinén egészen apró emblémát a kormány alsó részén elhelyezve, és egy szemetkiverően hatalmas LED-es, világítós angol lobogó minta került a kesztyűtartó burkolatára is az utasoldalon. Az elektromos jelleg is szerepeltetve van, hiszen az autó külsején megismert sárga szín megjelenik a motorindító kapcsolón és az üzemváltón is egy vékony betét formájában.

2020-as MINI Cooper SE hátsó ülések

A helykínálat a 3 ajtós hatchback esetében nem túl tágas, ám a városban sokat közlekedő, egyedül rohanó személyeknek tökéletes. Az első ülőlapoknak nem ártott, hogy bővíthetőek, ám nekem például hozzá sem kellett nyúlnom. A bőr és hasított bőr ülések tapintása rendkívül puha és kellemes, az ülés kialakítása is kényelmes, mégis hordoz egy kis kagylós jelleget. Semmiképpen sem csapatszállító, de ha őszinték akarunk lenni, valójában a nagy autókban is többnyire maximum két ember ül egyszerre manapság. Nincs kétségem afelől, hogy a közeljövőben az elektromos kivitelből is érkezik nagyobb verzió, hiszen a jóval méretesebb kombis kivitel, a Countryman már előjegyezhető hibrid verzióban is, nem kell sok idő, hamar át fog kerülni az elektromos hajtás minden kivitelbe.

A hátsó sor szűkössége ellenére az első üléseken megfelelő mennyiségű a helykínálat, és a tárolórekeszek is remekül vannak kialakítva. A kormány tapintása zseniális, és éppen megfelelő mennyiségű vezérlőgombbal rendelkezik. A telefonáláshoz, zenehallgatáshoz és a műszeregység adatainak módosításához férsz hozzá ezekkel a vezérlőkkel. Minden egyebet, a klímát, az infotainment-rendszert vagy a kapcsolókkal és dedikált gombokkal, vagy az érintő felületeken vezérelhetsz.

Remek döntés a gyártó részéről, hogy a könyöklő előtti tekerőgombos vezérlőegységet meghagyták az infotainment-rendszerhez, hiszen sokkal biztonságosabb, mint egy érintő kijelzőt tapogatni menet közben. A hibátlan koncertélményért egy Harman Kardon hangrendszer gondoskodik, melynek működését semmiféle beszűrődő zaj nem zavarja meg, hiszen a szigetelések hibátlanok, és maga a hajtás is teljesen néma. Nagyobb bukkanónál érzékelni csupán a kerekek irányából beszűrődő huppanást, de ugyan kérem, Magyarországon kivesz már ilyeneket észre?!  Szerencsére az egyébként sem túl nagy, 211 literes csomagtartó nem szenvedett kárt a hajtáslánc cseréje miatt, maradt ugyanakkora, mint az elődnél. Bár a 211 liter nem sok, azért egy nagybevásárláshoz bőven elég, főleg ha az ember egyedül vagy párban utazik. Még egy nyaraláshoz is alkalmas, ugyan a hatótáv nem feltétlenül erre van egyelőre beállítva. A lőrésszerűen és versanyautósan kicsi ablakok bár elsőre szokatlannak tűnhetnek, megfelelő kilátást biztosítanak. Egy kis megszokás kérdése, hogy mennyire közel kell megállni vele a piros lámpához, hogy elkerüljük a nyakbehúzós lámpa kémlelős pillanatokat. A bezártságérzet szerintem egyáltalán nem jellemzi az autót, biztosan nagy szerepe van benne a magasabb felszereltségi szinteken kérhető panoráma tetőnek is, amelynek sötétítő hálója egészen a hátsó ülésekig elhúzható, maga az ablak pedig az autó közepéig nyílik. Ezzel szinte egy cabrio kivitel fénymennyiségét juttathatjuk az autóba a tetőmentesség kényelmetlen körülményei és a huzat nélkül. Remekül kezelehető, gyors és rendkívül szép az infotainment-rendszer, valamint az Apple Carplay is hibátlanul működik az autóban. Ráadásul a gyártó kínál egy MINI Connected nevű applikációt is, amellyel távvezérelhető és ellenőrizhető néhány tulajdonsága az autónak, ilyen például az időzített töltés is.

2020-as MINI Cooper SE kijelző

A Cooper SE vezetési élménye semmiben sem marad el a belsőégésű testvérhez képest, sőt, ha mondhatok ilyet simán kenterbe veri azt. Az elsőkerék-meghajtás ellenére nagyon stabil úttartással, megfelelően sportos, mégis jól tompító futóművel és alacsony súlyponttal van megáldva, ami könnyedén ellensúlyozza, hogy szerintem nem a megfelelő helyen hajt a jármű. A futóművek egyébként a mai napig a MINI saját fejlszetései, ehhez a részéhez nem nyúltak a németek. Még szerencse, hiszen az egyik legfontosabb erőssége az autónak. A rövid tengelytáv és a karosszéria sarkaihoz közel elhelyezett kerekek gondoskodnak a gokartos vezetési élményről, néha az ember meg is feledkezik magáról, hogy nem versenypályán közlekedik. Az eddig elmondottak alapján nem meglepő, ha egyelőre nem érted, miért is annyival jobb mégis ez az elektromos, hiszen ugyanazt tudja, mint az eddigiek.

Ennél a pontnál jön képbe, hogy bár a fizikája meglepően hasonló, a teljesítmény és a vezetési élmény egy teljesen más formában jelenik meg, mint a belsőégésű motorral üzemelő daraboknál. Először is az azonnal felszabaduló nyomatékot szeretném hangsúlyozni, hiszen ilyet benzines vagy dízeles nem tud. Egyszerűen annak a technikának szüksége van egy bizonyos időintervallumra, amíg felépül a rendszer és minden elem teljes gőzzel dolgozik. Nos, az elektromos esetében az az idő már csak történelem, a gázpedál lenyomásának pillanatában a jármű teljes tudása a rendelkezésünkre áll.

Nem érdemes a váltóról beszélnünk, hiszen nincsenek fokozatok, amiket váltogatni lehetne. Helyette van egy 2 szinten állítható, egypedálos vezetést engedő rendszerünk, valamint brutálisan fogó regeneratív fékező rendszerünk. Ezeknek megfelelő használata igényel néhány nap gyakorlást, de utána szinte kívánja az ember ezt a végtelen kényelmet és tudást. Az egypedálos vezetés a itt nem humbug, valóban állóra lehet fékezni az autót a fékek használata nélkül, csupán a gázelvétel adagolásával. Mivel a nyomaték ugyanolyan gyorsan szűnik meg, mint ahogy feléled, lehetőség van egy olyan rendszer kialakítására, amely a motorfékhez hasonlítható leginkább, mégis sokkal hatékonyabb annál és valójában az elektromotor nem is jár közben. A fékek használata nagy sebességnél és városon kívül azonban elengedhetetlen, sőt a városban is érhetik meglepetések az embert. Éppen ezért a lehető legnagyobb mennyiségű energia-visszanyerés érdekében a regeneratív fékrendszer is elég harapósan dolgozik.

2020-as MINI Cooper SE motortér

Nem szabad megfeledkezni a vezetést segítő rendszerekről és a vezetési módok variálhatóságáról sem, hiszen itt is vannak még említésre méltó dolgok. A Cooper rendelkezik az új autókban megtalálható minden olyan rendszerrel, amire csak szükség lehet, bár alapmodellek esetén valamelyest szűkül a paletta. Mindenesetre a rendszerek megfelelően és hibátlanul működnek, egyáltalán nem ijesztően vagy idegesítően jeleznek vissza. Ezt is szeretném erősségként kiemelni, hiszen autóteszterként rengetegféle figyelmeztető rendszert használtam már, és ezek közül számos inkább hozta rám a frászt, mintsem hogy segített volna. Későn fékeztek vagy korán, indokolatlanul  hangosan vagy idgeesítően jeleztek, voltak, amelyek olyan agresszívak voltak, hogy még a biztonsági övet és az ülést is mozgatták. Itt ezeknek a furcsa dolgoknak semmi nyoma, ugyanolyan visszafogottan és hatékonyan dolgoznak ezek is, mint minden más az elektromos kisautóban. A méretei miatt remekül manőverezhető a kocsi, ami elmondható a gyártó nagyobb karosszériás modelljeiről is, hiszen remekül van hangolva a kormánymű és a futóművek is.

A villanyos MINI esetében 4 különböző vezetési stílus közül választhat a pilóta, melyek az Eco, az Eco Plus, a Normal és a Sport. A legtakarékosabb módban az autó hatótávja nagyjából 150-170 km, ami a vetélytársakhoz képest egyelőre kicsit karcsú, bízom benne, hogy találnak megoldást a későbbiekben ennek növelésére. Bár a gyártó a 250 km-t súroló értékeket emleget, ez a gyakorlatban nálam csupán a fent leírt töredéke ennek a WLTP adatnak. Mindemellett nem írnám fel mínusz pontnak, hiszen nem is állítja senki, hogy ezzel a térképről kell lemenni, sőt, kifejezetten városi autónak szánja a gyártó is. Arra pedig bőven elégséges a 150-170 km, még rövidebb autópályás tempók mellett is. Természetesen ahogy váltogatunk feljebb a különböző fokozatokban, azzal arányosan csökken a megtehető km-ek száma is, de cserébe Eco módban már használhatóvá válik a klíma, Normálban egy egészen lendületes gázreakcióval dolgozik, sportban pedig már egy igazi elstartolós városi cirkáló. Így képes kiszolgálni tehát a városi üzletembert és akár az aktív blogger/influencer/trenddiktáló/sebességhajhász fiatalt is.

2020-as MINI Cooper SE

A MINI Cooper SE-ben dolgozó elektromotor teljesítménye 135 kW, azaz 184 lóerő és 270 Nm nyomaték áll rendelkezésre. Ezen motor energiájának ellátásáról egy, az első és hátsó üléssor között és alatt elhelyezett, 32,6 kilowattórás akkupakk gondoskodik. A motor szabványos gyári fogyasztása 15,2 kWh/100km a nálam teljesített teszt során pedig 16,8 kWh/100km volt. Az 1365 kg-os súly ellenére a 0-ról 100 km/h-ra való gyorsulása 7,3 mp, végsebessége pedig gyárilag 150 km/h, de a 160 is kikönyöröghető belőle egy kis hátszéllel kiegészítve.

 

Az akkumulátort utcai, közepesen gyors 22 kW-os töltővel nagyjából 2 óra alatt tudtam teljesen feltölteni, amelynek költsége töltőoszloptól és díjszabástól függően nagyjából 2000-2500 forint volt. Egy hét leforgása alatt nagyvárosi környezetben használva 300 km-t autóztam vele, amelynek költsége 5000 forint alatt maradt. 11 kW-os töltő használatával 2,5 óra a feltöltési idő, az 50 kW-os gyorstöltővel pedig 35 perc alatt 80%-osra tölthető az akkumulátor.

Az autó töltését teljes egészében a mobilapplikációkon és a bankkártyám csatolásának segítségével végeztem, nem volt szükségem semmiféle regisztrációs díj vagy mellékes költség befizetésére. A töltés gyakorlati része talán az egyik legegyszerűbb volt az általam tesztelt modellek közül, ugyanis minden gyártó alkalmaz egy úgynevezett safety lock, azaz biztonsági zár funkciót a töltőkábelekhez és csatlakozókhoz. Ennek természetes a lopásvédelem az oka, hiszen az utcán hagyott nagyértékű és nagyfeszültségű töltőkábeleknek könnyen lába kélne, ha csak simán ki lehetne húzni azt a csatlakozóból. Erre a gyártók különböző megoldásokkal álltak elő amelyekkel biztonságosan lezárhatóak majd feloldhatóak a csatlakozók. Sok gyártó esetében ez egy adott gombkombinációhoz, időtartamhoz vagy valamilyen trükkhöz van kötve, ami ha őszinte akarok lenni sokszor csalt már tintát nem tűrő szavakat ki belőlem. A BMW és MINI esetében azonban ez a zár egyszerűen hozzá lett kötve a központizárhoz és pofon egyszerűen, amikor az ajtó nyitva van kihúzható, amikor zárva, akkor nem. Sokszor a kevesebb néha több, és ez a safety lock megoldás ékes példája ennek.

Tiszta sor tehát, hogy egy elektromos autó fenntartása jóval költséghatékonyabb, mint egy klasszikus hajtással üzemelőé, érdemes azonban figyelembe venni a vételárakat is, bár azok a nem prémium és hiper villanyos autóknál is egységesen magasnak mondhatóak, a MINI Cooper SE pedig a középmezőnyben helyezkedik el. Négy felszereltségi szinttel kapható, ezek az S, M, L, és XL. A legalacsonyabb felszereltségi szint 10 500 000 forintnál kezdődik, ami elég meredeknek hangzik elsőre, de ha belegondolsz, hogy kiknek a termékét vásárolod és hogy elektromos hajtást kapsz, szerintem egészen megfizethető kategóriáján belül. A legmagasabb csomaggal kezdő listaára 13 160 000 forint. Nem szabad megfeledkezni arról sem, hogy az állam remek támogatásokat nyújt a tisztán elektromos újautó-vásárlásokhoz, így rögtön jobban megéri egy teljesen zöld modellt választani.

Összegezve tehát a MINI Cooper SE 3 ajtós hatchback kivitelét ajánlom fiataloknak és egyedül vagy párban sokat utazó személyeknek, üzletembereknek. A városi közlekedést, parkolást, manőverezést nagyban megkönnyítik a kocsi méretei és vezethetősége, a megjelenés pedig mindenképpen elkapja az utca irigykedő pillantásait. Az elektromos hajtás és az egypedálos vezetés a kocsi legerősebb tulajdonságai, ami pedig felteszi a cseresznyét a hab tetejére, hogy túlzás nélkül egy prémium termék tulajdonságait hordozza mind kívül, mind pedig belül.

Ajánlott cikkek: