Mazda 929 2.0i Limited Sedan 1986 - 30 éves luxus recycling…
Mit kap harmincadik születésnapjára az ember ha autóőrült? Hát autót….
Közel 10 éve kedves barátaimtól meglepetésképpen kaptam egy 1986-os évjáratú motorhibás Mazda 929 2.0i Limited Sedant ajándékba, nem kisebb céllal, hogy megvalósítsam belőle azt, amit mindenképpen szerettem volna, ha egyszer kertes házat veszek: GRILLSÜTŐT A MOTORTÉRBE!
Eredeti állapot
A cikk az autóról szól és az elmúlt 8 évéről. A modellnek ezt a karosszéria változatát 1982-től 1986-ig gyártották, szinte az összes modellt a jól bevált hajtáslánccal szerelték, ami egy kétliteres duplatorkú karburátoros, 120 Le leadására képes négyhengeres motorból és egy ötfokozatú manuális váltóból állt. Ezzel a konstrukcióval 12 mp-en belül képes volt elérni a 100 km/h sebességet és közel 200 km/h volt a csúcssebessége. Természetesen kor és területi jellemzőinek megfelelően ez a kategória hátul hajtott, nem titkolva azt, hogy ezek a modellek túlnyomó részben az amerikai piacra készültek. Ennek köszönhetően a Limited kifejezés egy légkondicionálóval, négy elektromos ablakkal, plüss kárpittal szerelt változatot takart, ami végül mégsem lett olyan népszerű a tengerentúli piacon, ahogy azt a Mazda mérnökei és a gyár szerette volna.
Dióhéjban ez a jármű 1986-ban a szinte akkor elérhető maximális luxust nyújtotta. Ugyan automataváltó nem volt benne, de nem is volt jellemző igazán az akkori japán modellekre. A belső tér eredeti fabetéteket tartalmazott, nem holmi utánzatot, mint a mai prémium járművek, a menetkomfort a minőségi anyagokból kialakított belső elemeknek köszönhetően kimagaslóan jó volt. Ennyit a technikáról.
És hogy mi a funkciója ma? GRILLSÜTŐ, egy kicsit elhasználva…
Mai állapot 2016-ban
Mikor hozzám került motorhibás állapotban, el lehet képzelni, hogy mekkora munka volt az utcáról behurcolni a kert végébe (kb. 40 méter mindenen keresztül). Végül miután a helyére került, jöhetett a „boncolás”. Motor, hajtás ki, utastér szétszed, majd mindent elhordani a legközelebbi vastelepre. Ennek végeztével kezdődött az átalakítás: a motortér kapott néhány samott téglát és némi kályhaezüstöt, majd az egész jármű le lett festve kalapácslakk arany színnel és kész. Funkcióját tekintve a motortér a sütő rész, az utastér a kerti szerszámos. Ez 8 éve történt, ma az alábbi képeken látható állapotban áll így ősszel, kertrendezés után.
Amikor elkészült 2009-ben
Jövőre sajnos megválok tőle, nálam kiszolgálta az elmúlt 8 évet, össze sem tudom számolni, hány kiló hús sült meg benne akár rácson, akár borona tárcsán….
Ha valakit érdekel a jármű, tavasszal ingyen elvihető lesz.
Borka J. Balázs
MAH Zrt.
Ajánlott cikkeink: