Joystickra cserélné a kormánykereket a BMW?
2 héttel, 1 nappal ezelőtt

Joystickra cserélné a kormánykereket a BMW?

Ez jelentheti az első lépés a kormánykerekek eltüntetése felé.

Lassan, de biztosan egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy a teljesen önvezető járművek valósággá váljanak. Ez pusztán annak a függvénye, hogy az autók autonómiájához szükséges technológia mikor készül el és a kapcsolódó jogi kérdéseket mikor sikerül megnyugtatóan rendezni. Ugyanakkor még az önvezető kocsiknak is szükségük lesz bizonyos helyzetekben emberi beavatkozásra, legyen az egy külön felfestéssel nem megjelölt parkolóhely, vagy ha le kívánunk térni a kijelölt útról. Éppen ebből a megfontolásból a gyártók azon lehetőségeket vizsgálják, hogyan lehet megtartani az emberi beavatkozás lehetőségét, anélkül, hogy túlzottan sok helyet vennének el az utastérből. A BMW a megoldást a járművek kormányzásában látja. A bajor gyártó legújabb szabadalmában két bonyolult joystickot gyúrt egybe, mely a hagyományos kormánykereket válthatja majd fel az autóban. Elképzelhető, hogy már ezzel a megoldással fogunk találkozni a Tesla Model 3 riválisának készülő i4-esben is?

BMW joystick kormány látványterv

Ám nem a BMW az egyetlen, ahol egy alternatív kormányzási megoldásban gondolkodnak a mérnökök. A Ferrari egy, a vezetőülésbe épített joystickra nyújtott be szabadalmi igényt, míg a Hyundai futurisztikus Prophecy EV koncepciójában is száműznék a kormánykereket, melynek funkcióját a sofőr két oldalára helyezett irányítókonzolok vennék át.

2021-es BMW i4 látványterv szemből

A BMW megoldása eléggé komplexnek tűnik. A hagyományosan a kormányoszlopon elhelyezkedő funkciókat az U alakú karokra integrálták. Ilyen az irányjelző, az ablaktörlő, de itt található az automataváltó kapcsolója is. Arról egyelőre nincsenek hírek, hogyan is fog működni az új szerkezet a gyakorlatban. Ám mindkét kar végén egy forgókapcsolót láthatunk, ami gyakorlatilag a sebességtől a fékezésig bármit vezérelhet, akár a vezetési üzemmódokat, vagy az infotainment rendszert is. Jelen pillanatban csak találgatni tudunk a kormány funkcióival kapcsolatban, viszont az már most borítékolható, hogy az előttünk álló évtizedekben az autók irányítása drasztikusan meg fog változni.

A Hyundai a saját verziójáról azt állítja, hogy „teljesen új, mégis megnyugtatóan ismerős és intuitív vezetési élményt kínál”. Ezzel szemben a BMW megoldása első pillantásra meglehetősen összetettnek látszik és minden bizonnyal szükség lesz egy kis időre, mire az ember hosszászokik a formájához és a használatához. Amennyiben ez a megoldás eljut a sorozatgyártásig, kétség sem fér hozzá, hogy úgy fogják kialakítani, hogy a használata egyszerűen megtanulható legyen.

2021-es BMW i4 beltér látványterv

Ugyanakkor ezeket a kormányzási koncepciókat sokkal inkább úgy kell tekinteni, mint egyfajta utolsó védelmi vonal, ha a sofőrnek valamilyen okból kifolyólag mégis át kell vennie az irányítást a jövő autóitól. Hiszen a végső cél kétségtelenül az, hogy ezek a járművek már saját magukat irányítsák az utasok által megadott paraméterek alapján. Ezek a koncepciók pedig azt sugallják, hogy a mozifilmek futurisztikus autói sokkal előbb megjelenhetnek a való életben, a közutakon, mint azt eddig gondoltuk volna.

Forrás:

Ajánlott cikkek:

Szerző: Magyar Autókereskedőház zrt.
1 nappal, 6 órával ezelőtt

E-Ray néven érkezhet az elektromos Corvette

Joe Bidennek köszönhetően a GM-nek már muszáj elkészítenie a villanyos Corvette-et?

Elolvasom
2 nappal, 6 órával ezelőtt

1600 kilométeres hatótávval kecsegtet a Hyperion XP-1

A hidrogén-meghajtású szupersportautóból 300 darab készül majd 2022-ben.

Elolvasom