Létrehozva: 2016-08-10 16:02:00

Jaguar F-Type S Coupe - Garantált libabőr!

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

Nehéz szavakkal leírni azt a műsort - hörgést, morajlást, ropogást, üvöltést -, amit a Jaguar F-Type S Coupe rendezett a balatonfüredi Zákonyi Ferenc utcában, amikor „elvonult".


Nem ment gyorsan, csak éppen a profi pilóta – Csörgő László, DrivingCamp oktató - játszott a gázpedállal. S annyi szent, nem volt gyalogos, biciklis és autós, ki ne fordult volna a brit sportkupé után, érzékenyebb lelkű autórajongók pedig alighanem meg is könnyezték a nem mindennapi koncertet. Szóval, maradjunk annyiban, hogy nem túl diszkrét! És ez még nem is a nyolchengeres SVR változat volt... Mindenesetre mi már - várakozás közben is - előre dörzsöltük a tenyerünket a ránk váró élmény miatt.

Vérbeli roadster

Hogy pontosan mi is az? A 2012-es, illetve 2013-as születésű, kétüléses Jaguar F-Type Roadster és Coupe egyaránt a legendás E-Type szellemi örököse, ám mindkettő az utolsó porcikájáig modern konstrukció: könnyűszerkezetes építésmóddal, kompresszorral támogatott háromliteres V6-os benzinmotorral, nyolcfokozatú Quickshift automata váltóval, aktív aerodinamikával és nem utolsósorban differenciálzárral. Ugyanakkor mégis a fentebb említett hangorkánért felelős aktív kipufogórendszer az F-Type egyik legfontosabb alkotóegysége. Egyszerűen nehéz elhinni, hogy a középen kivezetett, két hatalmas csőből eregetett szólamok egy hathengeres erőforrástól származnak. Sokkal mélyebb, teltebb, izgalmasabb annál, simán elhinnénk, hogy egy nagy V8-as muzsikál a hosszú gépház alatt. Gombnyomásra vagy Sport állásban különösen intenzívvé válik a hanghatás.

JAGUAR F-TYPE S Coupe

A nyolcfokozatú automatával összedolgozó 3 literes, kompresszoros, gombnyomásra induló V6-os erőmű nem kevésbé remekmű. 380 lóerős csúcsteljesítményét 6500-as, 460 Nm-es maximális nyomatékát pedig a 3500-tól 5000-ig tartó fordulatszám-tartományban adja le. Ebből is látszik már, hogy imád pörögni, ugyanakkor a mechanikus feltöltőnek köszönhetően alacsony fordulaton is bőséges erővel rendelkezik. Ezáltal mindössze 4,9 másodperc alatt gyorsul a 1595 kilogrammos kupé 0-ról 100 km/h-ra, végsebessége pedig 275 km/h. Feltétlen említést érdemel még a vezetési üzemmód-választó és az adaptív lengéscsillapítókkal szerelt sportfutómű, melyek egyértelműen befolyásolják a sportautó viselkedését.

Angolos design

Na, és az F-Type formája! Nem véletlen, hogy – Balatonfüreden - a legtöbben ezzel az autóval szerettek volna menni egy kört, vagy legalább odaállni mellé egy fotó erejéig. A zseniális design Ian Callum és Matthew Beaven nevéhez fűződik, de végeredményben mindegy is, hogy ki tervezte, a lényeg, hogy ennyire jól néz ki. Végtelenül erőteljes, ugyanakkor letisztult és elegáns a megjelenése, nem kizárt, hogy néhány éven belül ugyanolyan klasszikus szépséggé érik, mint a nagy elődje, a legendás E-Type. Viszont már most is igazi nagymacska, vérbeli ragadozó, abszolút méltó vetélytársa a Porsche 911-nek.

Ehhez s az alacsony üléspozícióhoz képest kifejezetten könnyű beszállni a kétszemélyes kabinba, ahol a vaskos sportülések nemcsak remekül tartják a testünket, hanem komfortosak is. A helykínálat szintén elfogadható, két felnőttnek bőven elég, így az F-Tpe a hétköznapok során is simán megállja a helyét. A minőség első osztályú, de a nemes anyagok és szép formák teljesen természetesek ebben a kategóriában. A műszerezettség és a felszereltség szintén rendben van, ám ebben az esetben számunkra nyilvánvalóan nem ez volt az érdemi kérdés.

JAGUAR F-TYPE S Coupe

Hát, igen! Alig vártuk, hogy megnyomhassuk a motorindító gombot, és végre gázt adhassunk. Aztán annak is eljött az ideje, s a Jaguar F-Type S Coupe nem okozott csalódást a Balaton-felvidéki utakon. Minden gázfröccs, minden gyorsulás, minden kanyar, vagy a visszakapcsolások a kormány mögötti fülekkel... nem kis örömet okoztak nekünk és a környezetünknek; bizony a német rendszámú, messziről hallható sportkocsit alaposan megbámulták az apró falvak lakói is. Egyértelmű azonban, hogy elképesztő dinamikájával leginkább a pilótáját örvendezteti meg az angol gép, egyenesben és kanyarban egyaránt. Nehéz elvenni a lábunkat a gázról, ha elvesszük, akkor is csak azért, hogy halljuk a két hátsó „kályhacső" durrogását, majd újra tövig nyomjuk a jobb pedált! Ráadásul lényegtelen, hogy hol áll a fordulatszám-mutató, a teljes tartományban él és virul a hajtómű, és „remegve" várja a lábunk parancsait.

Miközben Sport üzemmódban – ami a motort, a váltási időt, a kormányzást, a kipufogót és a futóművet is „beélesíti" – a mérhetetlen erő dominál, addig Comfort üzemmódban rossz minőségű aszfalton sem jön zavarba a kupé, tovább javítva a mindennapi használhatóságot. A stabilitáshoz, a magabiztos, kiszámítható kanyartulajdonságokhoz az adaptív lengéscsillapítók, a differenciálzár, továbbá a nagy sebességnél automatikusan kinyíló hátsó szárny is hozzájárul, utóbbival egyébként arcozni is lehet, hiszen gombnyomásra is „előbújik". A nagy teljesítményű fékrendszernek nem okoz problémát a sportkocsi megzabolázása, felárért viszont karbon-kerámia egység is rendelhető.

Másfél óra tömör négykerekű gyönyör! Röviden így lehetne összefoglalni az F-Type S Coupéval eltöltött rövid kalandot, a kétüléses Jaguar vitathatatlanul korunk egyik legszebb és legsokoldalúbb sportkupéja. Apró szépséghibája csupán, hogy egy olyan korban született, amikor (szinte) nem létezik önálló angol autógyártás. Mi azonban cseppet sem bánjuk, hogy a Jaguar immár Tata tulajdon, sőt... de erről majd legközelebb, ugyanitt, a MAH Zrt. honlapján!

Forrás: 
www.autonavigator.hu
 

Ajánlott cikkeink: