Létrehozva: 2019-04-05 15:43:35

FORD MACH 1: A Mustang bőrébe bújt elektromos SUV rendkívüli hatótávval

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

A Ford megerősítette, 2020-ban megindul a gyártása a 600 km hatótávúra tervezett elektromos SUV-nak, de vajon mi lesz a sorsa az Európa szerte népszerű alacsonypadlós modelleknek


A WLTP szabvány szerint meghatározott 600 km hatótávolságú elektromos hajtásláncú szabadidő autóról végre nyilvánosságra kerültek információk, ami egyértelműen jelzi, hogy az irányvonal a Mustang széria sikeres vonalvezetését követi. A járgányt a következő évben mutatják be.

A Ford első önálló, teljesen elektromos hajtású gépjárműve szabadidő autóként látja majd meg a napvilágot, de a márka ’performance utility vehicle’ jelzőt használja – talán a nagyteljesítményű utca jármű kifejezés illene leginkább ide –, mert a formaterv szorosan kapcsolódik a modernizált a Mustang morcos formavilágához.

Ford Mustang elölről

A Mustang stílusjegyeit viselő új Mach 1 már világszerte bejegyzett típusként 2020-ban kezdi pályafutását. Egyéb információt még egyelőre nem árultak el róla.

A Ford ugyanakkor dolgozik egy másik elektromos meghajtású szabadidő autón, ami a CX430 kódnév alatt fut. A CX430 a legújabb Ford Focus-szal közös padlólemezre épül. Ez a C2-es platform, a törésbiztonsági mutatók és egyéb innovatív megoldások miatt került bevezetésre, igaz a CX430 már jónéhány éve a tervező asztalon van, talán lassan eljöhetne az ideje a megvalósításnak.

Miért van szüksége a Fordnak még több szabadidő autóra?

A CX430 a C2-es elsőkerék meghajtásra kifejlesztett alvázra épülne és a Kuga mellé kerülhetne, mint SUV. Ez arra engedhet következtetni, hogy majd egy enyhén emelt hasmagasságú elsőkerekes kátyúlépőt kaphatsz a pénzedért. Persze ezeknek a típusoknak úgyis mindig lesz helye városban.

A Ford amerikai piaci elemzéseit követően komoly változásokat tervez végrehajtani a paletta platformjainak tekintetében, ami miatt egyes típusokat kivezet. A Ford Europe szempontjából azért érdekes az új irány, mert változások közvetve érinthetik a Mondeót is. Az amerikai piacon elérhető Fusion termelési volumenének csökkenését jelentő döntés, kérdéseket vet fel, az azonos alvázzal futó Mondeo jövőjére tekintettel.

Az amerikai anyacég elemzései alapján, a tengerentúlon rohamosan csökken a kereslet a hatchback és szedán modellekre és nő a SUV és egyéb magasfelépítésű terepjárókra. A változásra reagálnia kell, ami kihatással lehet az európai modellekre.

A Ford Europe 2025-ig rendelkezik konkrét elképzeléssel a Ford Mondeo jövőjét tekintve, az ezt követő időszakra vonatkozó elképzelések még nem sziklaszilárdak. A Ford hivatalos álláspontja szerint a Mondeo továbbra is az európai termékpaletta alapvető részét képezi majd, legújabb verziója 2019 elején bemutatkozott. Továbbra is kiemelkedő vezetési élményt nyújt és a technológia újítások zászlóshajójaként van jelen, versenyképes árával.

Ford Mondeo kombi elölről

Idén újabb frissítés érkezik, ami egy erőforrás frissítés jelent. Ez a Panther névre keresztelt 2.0 literes dízelmotor lesz, ami az euro 6-os dízel autókra vonatkozó normákat a WLTP rendszernek megfelelően képes teljesíteni. Az ígéretek szerint lesz némi ráncfelvarrás is a karosszérián, illetve a belteret érinti komolyabb fejlesztés, ami a Fiesta és Focus nyomán szép nagy tabletet jelent a műszerfalon, a teljes infotainment korszerűsítésével együtt.

Ahhoz, hogy a Ford Mondeo termelései 2025-ig simán menjenek, a Ford Europenak meg kell oldania a fejlesztéssel járó költségek kitermelését, mert a jövőben nem támaszkodhatnak majd az amerikai testvérmodell támogatására. Az elemzések azt mutatják, hogy ez nem fog gondot okozni az európai Fordnak, mert 5-7 évre képesek ésszerű pénzügyi stabilitás mellett is finanszírozni a termelést. Ennek az az alapja, hogy az elmúlt két évben nyereséges volt a vállalat működése, ráadásul 2018-ban kifejezetten erősen kezdődött meg a felfele ívelés.

Az első komoly mérföldkőhöz 2020-2022 körül érkezik majd a cég, amikor az európai piac közkedvelt Mondeójának modell frissítése esedékes lesz. Kiderül majd, hogy a modellváltást egyedül kell majd megoldania vagy sem.

A tavalyi Genfi Autószalonon az Egyesült Királyság egyik vezető autós magazinjának, az Autocarnak nyilatkozott Steve Armostrong, a Ford Europe vezetője, aki szerint a Mondeo folyamatos frissítésének köszönhetően, nagyon erős az érdeklődés a típus iránt, de folyamatosan nyitva hagyják a lehetőségét egy esetleges helyettesítő modell bevezetéséhez. 

Az Autocar magazin elképzelése szerint a Mondeo széria megmentésének lehetősége a Focus C2 rendszerében lehet, mivel a kellően rugalmas a kialakítás miatt egy kategóriával nagyobb verdát is rá lehetne pakolni. Tulajdonképpen ez amúgy hasonló elképzelés lenne, mint a VW MQB rendszere, ami gyakorlatilag egy fém építőkészlet. Azonban az építőkészlet fő darabjait még meg kellene tervezni és gyártani is, kérdéses az is milyen költségekkel járna az új platformra helyezés engedélyezési díjai. Igaz, a drága elektromos hajtási rendszer elemeit át lehetne pattintani a Focusból a Mondeóba, ezzel olyan 60 ezer példány legyártásával lehetne tervezni évente.

Ford Focus elölről

A Ford alkatrészköltségeit nem lenne képes befolyásolni a hatalmas gyártási kapacitás, ami mondjuk a VW csoport technológiájánál az alapvető versenyelőnyt jelenti.

A Ford európai hatchback eladásai - beleértve az összes Ka, Fiesta, Focus és Mondeo típust - olyan 520 ezer darab körül alakul évente, amihez még 36 ezer szedán adódik. Az előre jelzések szerint, mire a Ford döntéshelyzetbe kerül a Mondeó érintő befektetési kérdésekkel kapcsolatban, még 40 ezer darabbal fog csökkeni a hatchback típusok eladása.

Csak összehasonlításképpen, az összehangolható közös MQB platformra épülő VW modellek eladása közel 5 millió darabra tehető, és a rendszer kifejlesztési költségeinek megtérülése pont a nagy gyártási darabszámban rejlik. A döntő pillanat feltehetően 2021-ben lehet, az IHS Markit előrejelzései szerint a SUV eladások ekkor 400 ezer darabot is elérhetik, ezzel pedig a paletta eladásainak aránya kiegyenlítődik a szabadidő autók és hatchbackek között. Ha ez bekövetkezik, akkor egyértelmű, hogy új tervekkel kell a jövőbe tekinteni. Nehéz megjósolni, mi lesz a sorsa a Mondeónak, hiszen lehet nem lesz mega kellő kereslet, hogy a típust életben tartsák.

Ha az európai trendek nem követik az amerikai kereslet változását a SUV-ok irányába, a Fordnak talán érdemes lesz partner keresnie a hatchback modellek platformjának fejlesztésére.

Forrás:

Ajánlott cikkek: