Létrehozva: 2019-02-22 14:37:19

A Tesla model 3 története

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

A Tesla legújabb autója, a Model 3 hivatott arra, hogy széles tömegek érhessék el az elektromos autózást, de a története nem mentes a zökkenőktől


A Tesla Model 3 egy teljesen elektromos négyajtós szedán, a Tesla kompakt autója. A törésteszteken kimagasló, ötcsillagos eredményt sikerült elérnie. A Model 3 alapverziója 350 km-es hatótávval rendelkezik, míg a Long Range-változat már 500 km-rel.

Jelenleg a gyártás körüli nehézségek miatt, csak ez utóbbi kapható még (2019. február). A Model 3-nak, a többi Tesla-modellhez hasonlóan minimalista kialakítású műszerfala van, csupán egy középre helyezett LCD-érintőkijelzővel. A Model 3 rendelkezik az önvezetéshez szükséges hardverekkel, amiket később opcionálisan lehet aktiválni a jövőben.

Tesla Model 3 elektromos autó teszt közben

2016-os bemutatása után rögtön 325 000 előrendelés érkezett be az autóra egy hét alatt, több mint 14 milliárd dollár értékben. 2017 augusztusára ez a szám már 455 000 előrendelésre nőtt! A limitált gyártás 2017 közepén kezdődött meg, az első Model 3 2017. július 7-én gördült le a gyártószalagról, az első 30 autó leszállítása a vásárlóknak július 28-án történt meg. A Tesla 2018 július elsején jelentette be, hogy sikerült elérniük az eredetileg kitűzött termelési célt, a hetenkénti 5 000 autó legyártását.

A leszállított Model 3-ak száma 2018 októberében lépte át a 100 000-es határt, decemberre 147 819 darabra nőtt az értékesített autók száma, így a legtöbbet eladott elektromos autó lett 2018-ban. 2019 januárjában az egyre gyorsuló termelésnek köszönhetően a Model 3 gyártási volumene már megelőzte a Model S-ét.

 

A Model 3 ötlete

A Model 3-at egy családi autókan álmodták meg, öt üléssel, első- és hátsó csomagtartóval, valamint az elektromos meghajtásból fakadóan sportautókra jellemző gyorsulással. A legmagasabb, 5 csillagos törésteszt elérése volt a cél, valamint a légellenállási együtthatója Cw = 0.23 legyen, ami alacsonyabb a Model S Cw = 0.24-es értékénél, és az egyik legalacsonyabb légellenállási együtthatóval rendelkező sorozatgyártású autó lenne.

Ágazati szakértők kételkedtek, amikor 2016 májusában bejelentette a Tesla, hogy 2018-ra félmillió Tesla-modellt (Model S, Model X, Model 3) szeretnének legyártani. Ez két évvel korábbra tette a kitűzött darabszám elérését, mint korábban, leginkább azért, hogy felfuttassák a Model 3 gyártását. Ahogy az elemzők várták, végül problémákba ütköztek a Model 3 gyártása kapcsán, a nem megfelelő logisztika és gyártási körülmények miatt. A Tesla végül a helyzet megoldására újabb részvényeket bocsátott ki, több mint 2 milliárd dollár értékben.

Elon Musk bejelenti a Tesla Model 3-at

A Tesla tervei a Model 3-mal egy háromlépéses stratégiába illeszkednek, mely során egy magas árfekvésű, technológiailag útmutató autótól haladnak egyre lejjebb a megfizethető autók felé. Mindeközben az akkumulátor- és hajtáslánc-fejlesztéseket a korábbi drágább modellek (Roadster, Model S, Model X) értékesítéséből finanszírozzák.

A Model 3 kódneve a tervezési időszakban Tesla BlueStar volt, még 2007-ben. Az autó eredeti neve Model E lett volna, azonban ezt a Ford már levédette. Így maradtak a Model 3 megnevezésnél, amit 2014. július 16-án jelentett be Elon Musk Twitteren, a kezdeti időkben még Model ☰-ként leírva. Viszont 2017-ben, az Adidas szintén háromsávos logójának hatására elvetették a három vízszintes vonal használatát és számjegyekkel írják azóta is a modell nevét.

A Tesla Model 3 bejelentése és értékesítése

2015 szeptemberében a Tesla bejelentette, hogy a Model 3 2016 márciusában lesz bemutatva. 2016 januárjában Elon Musk úgy nyilatkozott, az autóról az első hivatalos képek 2016 márciusában lesznek láthatók, valamint a legyártott autók szállítása 2017 végén kezdődik meg, először az Egyesült Államok nyugati partjától a keletiig, majd a külföldi export. 2016 februárjában a Tesla pontosított a bemutatás időpontjával kapcsolatban, március 31-ére tűzték ki azt, egyben ettől a pillanattól kezdve élhettek a potenciális vásárlók az előrendeléssel, amelynek 1 000 dollárja visszatéríthető volt, ha az előrendelő időközben elállt a vásárlástól.

Tesla Model 3 vásárlás

A Tesla, valamint a SpaceX dolgozói előnyben lettek részesítve az előrendeléseknél, 10 000 darabot nekik tartottak fenn az előrendelésekből (mindenféle árkedvezmény nélkül), ők kaphatták kézhez először megrendelt autóikat. Utánuk következtek a már jelenleg is Tesla-modellt birtokló korábbi vásárlók, amiért hozzájárultak a költségek fedezéséhez a korábbi modellek megvásárlásával. A tömeggyártás megkezdésekor mindig felmerülnek problémák, amik lassítják a termelést, ez így volt a Model S és a Model X esetében is, de az idő előrehaladtával sikerült ezeken a problémákon nagymértékben javítani.

2016. március 31-én emberek tízezrei álltak sorban a Tesla szalonok előtt tömött sorokban, hogy a visszatéríthető, 1 000 dolláros előrendelést megtegyék. Az előrendelések iránti komoly érdeklődést mutatta, hogy alig 24 óra alatt 115 000 előrendelés futott be, ami több, mint az addig összesen értékesített Tesla-modellek száma. Újabb egy nappal később az előrendelések száma már 180 000-nél tartott, míg két nappal később már 232 000-nél, egy hét alatt sikerült 325 000 Model 3-at előjegyeztetniük. Elon Musk elmondása alapján az előjegyzések alig 5%-a szólt a maximum előrendelhető 2 db Model 3-ra és 93%-a olyanoktól érkezett, akik korábban nem birtokoltak Teslát. Ezzel a teljesítménnyel a Model 3 rekordot döntött, mint a legtöbb előrendeléssel bíró autó. Az előző csúcstartó a Citroën DS volt, amit az 1955-ös Párizsi Autószalonon való bemutatása után 10 nap alatt 80 000-en rendeltek elő, szemben a Model 3-mal, ami 2 nap alatt 232 000-et teljesített.

Robin Ren, a Tesla alelnöke elmondta, a második legnagyobb megrendelés Kínából érkezett, az Egyesült Államok után. 2016 májusára 373 000 előrendelés futott be, amiből 8 000-et a vásárlók töröltek, míg 4 200-at a Tesla mondott fel. Utóbbiak azért történtek, mert spekulációs céllal több előrendelést adtak le ugyanazon személyek.

A Model 3 tervezése

2013-ban Franz von Holzhausen, a Model 3 fődizájnere azt mondta, a Model 3 „egy Audi A4, BMW 3-as sorozat, Mercedes-Benz C-osztály típusú jármű lesz, ami mindent kínál: hatótávot, megfizethetőséget és tejesítményt.” Ezzel akarják a tömegeket megszólítani. Miközben azt a technológiát használják a Model 3-ban, mint a Model S-ben, a Model 3 20%-kal kisebb, mint a nagyobb testvére és saját, egyedi dizájnnal rendelkezik. 2015 októberében a Tesla-mérnökök legtöbbje már inkább a Model 3-on dolgozott a Model S és Model X helyett. Mivel egy elektromos autónak nincs szüksége akkora hűtésre, mint egy belsőégésű motorral működő autónak, így a Model 3 hűtőrács nélkül lett megálmodva.

Elkezdik gyártani a Model 3-at

A Model 3 legnagyobbrészt acélból, kisebb részt alumíniumból épül fel. A Model 3 megfelelő gyártásához bővíteni kellett a Kaliforniában lévő, fremonti Tesla Factory-t.  2016-ban a Tesla úgy nyilatkozott a beszállítóinak, hogy a korábban bejelentett termelési számokat szeretnék megduplázni, azaz 2017-ben 100 000, míg 2018-ban 400 000 Model 3-at akarnak gyártani. Ez a beszállítók és az iparági szakértők szerint elérhetetlen cél volt. 2016 végén a Tesla körülbelül 2-2,5 milliárd dollárt invesztált a Model 3 gyártásának elősegítésébe. Ebbe beletartozott többek között a Grohmann Engineering felvásárlása, amely kifejezetten automatizált gyártásra szakosodott cég.

Tesla Model 3 gyártás

Két darab Alfa-prototípus után a Tesla 2016 áprilisában befejezte a tervezést. 2016 augusztusában 300 Béta-prototípushoz elegendő alkatrészt rendeltek, hogy felkészülhessenek a gyártási folyamatok fejlesztésére. Még ugyanebben a hónapban elmondták, közleményekben fogják tudatni, hogy állnak a gyártási folyamatokkal, volumennel. Miután 2016 végén jó eredményeket kaptak a törésteszteken, 2017 februárjában nekiálltak a Model 3 prototípusainak építéseinek, míg 2017 júliusban a korlátozott sorozatgyártásnak álltak neki, amit szeptemberéig kívántak folytatni. A tervek az év elején még arról szóltak, hogy 2017 IV. negyedévére a termelés el fogja érni a heti 5 000 db Model 3-at és 2018-ra heti 10 000 darabos gyártással fognak rendelkezni. Nem tudták elérni a kitűzött céljaikat, 2017 utolsó negyedévének 3 hónapjában 2 425 db Model 3-at tudtak legyártani összesen.

A Model 3 szállítása

Ahogy azt az iparági szakértők sejtették, a Tesla nem tudta hozni a saját elvárásaikat a gyártási- és szállítási mennyiségek terén. Az első Model 3-at 2017. július 7-én szállították le Elon Musknak, utána a következő 30 darabot július 28-án kapták kézhez a vásárlóik. 2017. júliusban Elon Musk azt nyilatkozta, nehézségek lehetnek az első 6 hónapban a gyártás körül. Ezt jól jelezte az is, hogy akkoriban csak 1 500 db Model 3-at gondoltak legyártani a III. negyedévben és ezt a mennyiséget emelték volna 5 000 db/hétre a IV. negyedév végére, de alig 260 darab Model 3-at sikerült legyártaniuk a III. negyedévben. A vállalat a gyártási nehézségeket okolta a lassú termelésért, de elmondásuk szerint nem volt alapvető probléma a Model 3 gyártásával, vagy a beszállítói lánccal és biztosak voltak abban, hogy a közeljövőben megoldják ezeket a gondokat.

2017 IV. negyedévére még mindig jelentősen el voltak maradva a tervezett számoktól, alig 1 542 db Model 3-at szállítottak le a tulajdonosaiknak. Ez 2 900 db-bal kevesebb, mint amennyit a Wall Street prognosztizált, ráadásul ők még a Tesla III. negyedév utáni terveiket is elfelezték. 2017. novemberben Musk azt a célt tűzte ki, hogy 2017. decembertől 2018. márciusáig el kell érni a heti 5 000 db-os termelést. A Cowan and Company egyik elemzője és egy bank befektetési specialistája is azt mondta ekkor, hogy Elon Musknak abba kéne hagynia az ígérgetést és a folyamatos termelési nehézségek alábecslését. A 2017-es gyártási számok siralmasak voltak, egész évben alig 1 764 db Model 3-at szállítottak le a vásárlóknak. 2018. áprilisban egy tervezett gyárleállást hajtottak végre, ami azért volt szükséges, hogy lehetséges legyen utána a gyártás fokozása a körülmények jobbításával. Ezután történt, hogy a Tesla képes volt 3 egymást követő héten 2 000-nél több Model 3-at gyártani!

2018 I. negyedévében összesen 8 182 db Model 3-at gyártottak le, míg a II. negyedévben már 18 449-et (ekkor már látszott a tervezett gyárleállás jótékony hatása is), a III. negyedévre a gyártási volumen már 55 840-re nőtt. A leszállított járművek száma 2018 októberében lépte át a 100 000-et, 2018. IV. negyedévében rekordot döntött a gyártás is 63 359 legyártott Model 3-mal, így az első teljes évben 146 055 Model 3-at szállítottak le végül a vásárlóknak. Ezzel a teljesítményével a Tesla Model 3 lett 2018 legtöbbet értékesített elektromos autója 2018-ban! Az ázsiai és európai értékesítések 2019 februárjában kezdődtek el.

A Tesla Model 3 jellemzői

A Tesla Model 3 tengelytávja 2 880 mm hosszú, az autó teljes hossza 4 690 mm, szélessége 1 930 mm, magassága 1 440 mm. A súlya a különböző változatoktól függ, az alapverzió 1 611 kg, az alap Dual-motoros 1 704 kg, a Mid Range-változat szimpla motorral 1 672 kg, míg a Long Range szimpla motorral 1 730 kg, a Long Range Dual-motoros kivitelben pedig 1 847 kg-ot nyom. Jelenleg (2019. február) a nem teljesen kielégítő gyártási kapacitás miatt csak a Long Range Dual-motoros verziókat lehet rendelni. A 0-100 km/h-s sprinthez a sima Long Range esetében 4.8, míg a Performance-kiadás esetében alig 3.5 másodperc szükséges! A WLTP-mérés szerint akár 530 km is megtehető az autóval, ami az átlag felhasználó napi igényeinek megfelelő. A kiváló gyorsuláshoz és nagy hatótávolsághoz 425 literes csomagtartó tartozik, ami a legtöbb igényt képes kielégíteni.

Tesla Model 3 import