Létrehozva: 2017-02-01 10:04:00

6 ragyogó ötlet, ami megváltoztatná a városi közlekedést

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

Beszélő járművek az utakon, mozgás közben töltődő elektromos autók – komoly elképzelések a környezetünk megóvása érdekében, lássuk, mit lehet kihozni belőlük.


Fél évszázaddal ezelőtt nagyjából így tudtuk elképzelni, hogy milyen lesz a jövő városa: csillogó felhőkarcolók, repülő rakétahajók hatalmas csövekben repkedve és így tovább… Itt az aktuális jövő – jetpack-ek nélkül sajnos – amiben egy sor technológia, fejlesztés megváltoztathatja a közlekedés módozatait, még akkor is, ha nem vagyunk aktív sofőrök.

Beszélő járművek

Itt most nem KITT-ről van szó, vagy a Siri-ről a Subaruban. A jármű-jármű közötti kommunikációról, az úgynevezett V2V-ről (Vehicle-to-Vehicle) beszélünk. Az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma a közelmúltban javasolta egységesíteni azt a szabályrendszert, amely azt irányozza elő, hogy hogyan kommunikáljanak egymással a kocsik a helyzetükről, irányukról, sebességükről. Akár képesek figyelmeztetni a sofőrt, vagy a másik autót a lehetséges veszélyekről. A kereszteződéseknél, ahol a legtöbb baleset történik, képesek közölni, hogy van-e elég időd átmenni a piroson, vagy hogy van-e elsőbbségadási kötelezettséged.

Autók beszélnek a közlekedési lámpákhoz

A másik irányzata a kommunikációnak a V2I (Vehicle-to-Infrastructure), amely a jármű és az infrastruktúra között alakul ki. A tűzoltó autó képes a pirosat zöldre váltani, de a V2I által a „város”  hallja az autók adatközléseit, így hatékonyabban alakítja a városi közlekedést. Az intelligens infrastruktúra, ha szükséges, tovább tartja a zöld jelzést, megváltoztatja a sebességhatárt vagy szabályozza a kerülőutak forgalmát, a dugók elkerülése érdekében. Amikor az autonóm autók megjelennek, már nem csak ők fognak gondolkodni és érzékelni, hanem az egész város egy okos szerkezet lesz.

Közlekedési csomópont

Üzemanyag alapú diszkrimináció

A dízel motorok nagy nyomatékkal rendelkeznek, erősek, üzemanyag takarékosak, viszont amit hátrahagynak, az igenis mérgezőbb, mint benzines társaik hagyatéka. A Francia fővárostól kezdve Mexikóváros, Madrid és Athén is tervezi, hogy kitiltják a dízel autókat a városok jelentős részeiről, hogy csökkentsék a légszennyezést 2025-ig. Várhatóan sok más nagyváros is követni fogja a példájukat. Bergen és Oslo – Norvégia legnagyobb városai – létrehozna zéró-emissziós zónákat, kordonnal zárnának le városrészeket, ahonnan a gázolajjal hajtott motorok ki lennének tiltva. Azt várják tehát, hogy a belvárosok sokkal tisztábbak és csendesebbek lesznek.

Töltés haladás közben

Tulajdonképpen egy kis infrastruktúratervezéssel képesek lennénk ott tölteni az autóinkat, ahol éppen állva hagytuk, akár a piros lámpánál, akár egy parkolóhelyen. Az elképzelés, hogy a távolból töltsük autónkat, egyelőre elképzelhetetlen, de bebizonyították, hogy képesek lehetünk átvinni energiát 2 méteres távolságból, akár 100%-os hatékonysággal. A technológia neve: magnetikus rezonancia. Az úttestben elhelyezett tekercseket összekötjük villanyárammal, majd ezek csatlakoznak az autó tekercseihez, amely a vibrációt elektromossággá alakítja, így töltve az akkumulátorokat. Már tesztelik a technológiát buszokon, hogy csatlakoztatás nélkül töltsenek, amíg a buszmegállóban várakoznak. Hogy pontosan hogyan kell majd fizetni az energiáért, az még nyitott kérdés, ahogy sok minden más is a témával kapcsolatban.

A városban mindig jó találkozni egy kis zölddel

Új díjak bevezetése

Itt az út díj alapú jövő! Dugódíj – fizetned kell, ha használni szeretnéd a város utcáit. Singapore-ban 1975 óta használják, de Londontól Rigáig vannak tervek, hogyan tartsák kézben a túlburjánzó autós közlekedést. Mivel hamarosan az intelligens járművek beszélni fognak az infrastruktúrához, könnyedén eljut az információ az útdíj hatóságokig - semmi nem marad titokban! A benzinadó helyett a sofőrök fizethetnének úthasználati díjat. Ez a megtett távolság és az adott terület aktuális forgalma alapján lenne kiszabva, így bizonyos időben, bizonyos területeken magasabb lenne a költség. A nagyobb járművek, mint a limuzinok és SUV-ok talán többet fizethetnének, mint például a három tengelyes tehergépkocsik manapság.

Parkolókból közlekedési csomópontot

Több nagyvárosban működik úgy, hogy a külvárosi munkaerő csak a vonatállomásig közlekedik autóval, onnan pedig vonattal folytatódik az út a város közepébe. Ez hétköznaponként a reggeli és a délutáni csúcsidőben jól működik, mikor sűrűbben járnak a vonatok, viszont csúcsidőn kívül ritkább a járatok száma, nehézkesebb lesz a bejutás. Néhány városban újragondolják az ötletet, és a kihasználatlan parkolókat olyan központtá alakítják, ahol minibuszra szállhatsz vagy trolira, telekocsit bérelhetsz vagy biciklit.

Vonat a városban

A gyártók, a szolgáltatók is óriási fantáziát látnak az autonóm járművekben, például az Uber nemcsak bejelentette, hogy a világ első olyan taxitársasága szeretne lenni, ahol nem alkalmaznak sofőröket, hanem saját fejlesztőközponttal is rendelkezik. Egy becslés szerint 2040-re elképzelhető, hogy a világ gépjárműparkjának 75%-a autonóm jármű lesz. Ha ennek csak a fele vagy a negyede lesz igaz, már akkor is érdemes lenne felvenni a ritmust, és nem lemaradni.

Az írás alapjául a következő cikk szolgált:

Ajánlott cikkeink: