Létrehozva: 2019-07-08 11:52:10

2024-ben jönnek a BMW és a Daimler önvezető autói

Szerző: Magyar Autókereskedőház Zrt.

Hamarosan mindkét német márkánál legalább 4-es szintű önvezetésre képes autókat akarnak látni az utakon.


A két autóipari óriás közös erővel, összefogva dolgozik azon, hogy néhány éven belül 4-es szintű önvezető autók legyenek mindkét márka kínálatában. Mit is jelent ez? A járműveket önvezető képességük szerint különböző kategóriákba sorolják. Az Autóipari Mérnökök Társasága (SAE) öt szintet különböztet meg annak megfelelően, hogy milyen funkciókat képes az autó a vezető intervenciója nélkül önállóan kezelni

  • 0-ás szint: Az önvezetésre egyáltalán nem képes autók vannak ide sorolva. A hagyományos tempomattal felszereltek is ide tartoznak.
  • 1-es szintű önvezetés: Ilyen a radaros tempomat, ami képes a forgalom tempójához igazítani a jármű sebességét, egyes esetekben akár megállni és elindulni is tud (például a Mercedes–Benz Stop&Go funkcióval ellátott tempomatja).
  • 2-es szintű önvezetés: Az autó a fékezés, gázadás és kormányzás koordinálásával képes részleges önvezetésre. Ilyen a Tesla Autopilot rendszere, mely az önálló sávváltásra is képes, ha a sofőr arra utasítást ad az irányjelzők működtetésével.
  • 3-as szintű önvezetés: Ez már nevezhető igazi önvezető képességnek, az ilyen autó már képes önállóan navigálni, útvonalat választani és természetesen minden ma ismeretes vezetéstámogató segédlet megtalálható benne. A 3-as szintű önvezetés elterjedésének jelenleg jogi akadályai vannak.
  • 4-es szintű önvezetés: Az ilyen autó bizonyos területeken, zónákban (ahol az hatóságilag engedélyezett) képes a teljes önvezetésre vezető beavatkozása nélkül, de vezetői képesítéssel rendelkező személynek még továbbra is a vezetőülésben kell tartózkodnia.
  • 5-ös szintű önvezetés: Korlátlanul képes önvezetésre az autó, vezetőre már egyáltalán nincs szükség.
BMW 5 részleges önvezető funkció
Még a 4-es szintű önvezetésre képes autók esetében is kell valaki, aki a vezetőülésben foglal helyet és szükség esetén átveszi az irányítást a számítógép felett

A BMW és a Daimler elsősorban arra számít, hogy 2024-re autóik képesek lesznek az önvezetésre bizonyos területeken, például autópályákon vagy parkoláskor, esetleg nagyfelbontással feltérképezett városközpontokban. Ehhez azonban a megfelelő jogi környezet megteremtése is szükséges, mely garancia arra, hogy a hagyományos autók és az önvezető járművek egyszerre részt vehessenek a forgalomban. Természetesen a végső cél a teljes, 5-ös szintű önvezető képesség lenne, de annak egyelőre nem csupán jogi, hanem komoly technológiai akadályai egyaránt vannak. Ebben a kérdésben a törvényhozásnak és az autóiparnak kéz a kézben kell haladnia, az ide vágó szabályok kidolgozása nélkül minden fejlesztés hiába. Ilyen fejletségi szint elérése legkorábban 2030 környékén várható

Mercedes-Benz F015 tanulmányautó
Nappali-szerű autóbelsők kialakítására majd akkor lesz lehetőség, ha az 5-ös szintű önvezetés technológiai és jogi akadályai is mind elhárulnak

A két márka most olyan rendszer kifejlesztésére vállalkozott, amely később mindkét fél modellpalettájába gond nélkül beépíthető. Megoldásokat kell találniuk a hihetetlen mennyiségű adat tárolásának, továbbításának és feldolgozásának problémáira, ki kell fejleszteniük megfelelően erős és az autózás extrém igénybevételei között is megbízhatóan működő számítógépeket, illetve ki kell dolgozniuk azokat a szoftvereket, amelyek kezelik az autók minden funkcióját és képesek lereagálni a váratlan szituációkat is.

Az autonóm technológiák fejlesztésében nem csak Nyugat-Európában jeleskednek, Magyarországon is akadnak lelkes fejlesztők, olyanok, mint például a BME diákjai, akik jelenleg egy önvezető Smart ForTwo építésén dolgoznak:

Források:

Ajánlott cikkek: